Η συνεργασία του Γιάννη Πουλόπουλου με τον πολύ σημαντικό συνθέτη, Γιάννη Σπανό είναι η μακροβιότερη της καριέρας του μεγάλου ερμηνευτή και, ίσως, η πιο σημαντική και άξια αναφοράς μετά από εκείνη με τον έτερο πολύ σημαντικό συνθέτη, Μίμη Πλέσσα.
Αυτή η εξαιρετικά αξιόλογη και εποικοδομητική συνεργασία ξεκίνησε το 1966, την εποχή που το Νέο Κύμα άρχιζε να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο ελληνικό πεντάγραμμο, με τα "Δεν Σου Γύρεψα Μαχαίρι" και "Κι Αν Περπατώ" σε στίχους Άκου Δασκαλόπουλου, που κυκλοφόρησαν μαζί σε δίσκο 45 στροφών. Από τα πρώτα κιόλας τραγούδια τους, φάνηκε η χημεία τους, καθώς και τα δύο, ιδίως το δεύτερο, έγιναν μεγάλες επιτυχίες.
Την ίδια περίοδο, κυκλοφόρησαν και τα "Στη Φρεαττύδα", "Το Άδειο Σπίτι", "Ποιος Μου Πήρε Τη Χαρά", σε στίχους Άκου Δασκαλόπουλου, καθώς και η μεγαλύτερή επιτυχία του διδύμου, σε στίχους Κώστα Κινδύνη, το διαχρονικό "Μια Φορά Μονάχα Φτάνει", όλα στις 45 στροφές. Ορισμένα από αυτά τα τραγούδια συμπεριλήφθηκαν στους πρώτους δύο προσωπικούς δίσκους του Γιάννη Πουλόπουλου, που κυκλοφόρησαν την επόμενη χρονιά.
Την ίδια χρονιά, ο συνθέτης Κυριάκος Σφέτσας κυκλοφόρησε τα πρώτα του δύο τραγούδια, τα "Δεν Έχει Αστέρια Ο Ουρανός" και "Ξημέρωσε Στη Γειτονιά", των οποίων την ενορχήστρωση ανέλαβε ο Γιάννης Σπανός. Ερμηνευτής τους επιλέχθηκε ο Γιάννης Πουλόπουλος.
Μετά από λίγους μήνες, ο Πουλόπουλος άρχισε την περίφημη συνεργασία του με τον Μίμη Πλέσσα, καθώς και με άλλους συνθέτες, με αποτέλεσμα να συναντιέται σπανιότερα δισκογραφικά με τον Σπανό.
Η επόμενη τους συνεργασία έλαβε μέρος το 1967, αλλά αυτή τη φορά στις 33 στροφές. Ο Γιάννης Σπανός ετοίμαζε μια δισκογραφική δουλειά πολύ ιδιαίτερη, η οποία βασιζόταν στην μελοποίηση ποιημάτων σπουδαίων Ελλήνων ποιητών, και την ονόμασε "Ανθολογία Ελλήνων Ποιητών". Ερμηνευτές των τραγουδιών επιλέχθηκαν αρκετά ονόματα του Νέου Κύματος, συμπεριλαμβανομένου του Γιάννη Πουλόπουλου, που τότε το ακολουθούσε, γράφοντας και ο ίδιος συνθέσεις στο ύφος του. Ο Πουλόπουλος ερμήνευσε αριστουργηματικά ένα και μοναδικό τραγούδι, το "Παιδί Μου Ώρα Σου Καλή", σε ποίηση του σπουδαίου Γεωργίου Βιζυηνού, το οποίο έγινε μάλιστα και μεγάλη επιτυχία. Την ίδια χρονιά, ο Σπανός έδωσε στον Πουλόπουλο άλλο ένα τραγούδι, που είχε ακουστεί στην "Ανθολογία" από τον Μιχάλη Βιολάρη, με μικρή επιτυχία, το "Ήρθες Εψές", σε ποίηση Σωτήρη Σκίπη, που έγινε μια τεράστια και διαχρονική επιτυχία.
Ο Γιάννης Σπανός, όμως, ένιωθε έτοιμος να μελοποιήσει και άλλα ποιήματα, πράγμα που έκανε το 1968 στην "Ανθολογία Β". Ερμηνευτές των τραγουδιών ήταν πάλι γνωστά ονόματα του Νέου Κύματος, ανάμεσα τους για άλλη μια φορά ο Γιάννης Πουλόπουλος, ο οποίος μετά από λίγο καιρό θα το αποχωριζόταν οριστικά. Μόνο που αυτή τη φορά, ο Πουλόπουλος ερμήνευσε δύο τραγούδια, το "Τραγούδι Της Ταβέρνας", σε ποίηση του Αργύρη Εφταλιώτη, και το ανεπανάληπτο "Μόνο", σε ποίηση του πολύ μεγάλου Κώστα Καρυωτάκη. Τα δύο αυτά τραγούδια δεν γνώρισαν την επιτυχία των προηγουμένων του Σπανού με τον Πουλόπουλο, αλλά αποτελούν εξαίρετα δείγματα της δημιουργικότητας και του ταλέντου που είχαν και οι δυο τους.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο Γιάννης Πουλόπουλος γνώρισε τεράστια επιτυχία με τις συμμετοχές του στα μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη, και κυρίως με τον "Δρόμο" του Μίμη Πλέσσα και του Λευτέρη Παπαδόπουλου, και μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '60, είχε αποχωριστεί το Νέο Κύμα και τις μπουάτ, που είχαν αρχίσει να παρακμάζουν, και εμφανιζόταν πλέον σε μεγάλες πίστες. Το γεγονός αυτό οδήγησε στην διακοπή της συνεργασίας του με τον Σπανό για περίπου 9 χρόνια, μέχρι, δηλαδή, την στιγμή που άλλαξε δισκογραφική στέγη και εντάχθηκε στο δυναμικό της ΜΙΝΟΣ.
Το 1977, ο Πουλόπουλος κυκλοφόρησε τον προσωπικό του δίσκο, με τίτλο "Αγάπαμε", που περιείχε την ομώνυμη μεταγλωττισμένη επιτυχία του Julio Iglesias, και που λόγω της τεράστιας απήχησής του, έθεσε τις βάσεις για μια δεύτερη καριέρα, που προσανατολιζόταν στην ευρωπαϊκή μουσική, ξεφεύγοντας από το ελαφρολαϊκό ύφος, με το οποίο ο μεγάλος ερμηνευτής είχε καθιερωθεί.
Ο Γιάννης Σπανός συνέβαλλε σε μεγάλο βαθμό στην εμπορική επιτυχία του δίσκου, καθώς έδωσε στον Πουλόπουλο να τραγουδήσει τα "Τα Μάτια Σου Τα Μελαγχολικά", "Σε Θέλω", "Με Την Ντάμα, Με Τον Ρήγα" και "Όλα Τα Μάτια", όλα σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, που με εξαίρεση το τελευταίο, έγιναν πολύ μεγάλες επιτυχίες.
Η επιτυχία αυτή, οδήγησε τον Πουλόπουλο να συνεργαστεί ξανά με τον Σπανό. Το 1978, κυκλοφόρησε το προσωπικό του δίσκο, με τίτλο "Για Σένα", όπου ο Γιάννης Σπανός συνέθεσε δύο καινούρια τραγούδια, το "Πρώτος Έκανα Το Βήμα" και το "Πάντα Ήθελες Να Φύγεις", σε στίχους Βαρβάρας Τσιμπούλη, τραγούδια που ενορχήστρωσε ο Νίκος Λαβράνος, και δεν είχαν την ίδια τύχη με τα προηγούμενά τους.
Αυτό, όμως, δεν εμπόδισε τον Πουλόπουλο να συνεργαστεί και πάλι με τον Σπανό, το 1979, στον δίσκο του "Αν Γυρίσεις Αν". Σε αυτό τον δίσκο, ο Σπανός συνέθεσε άλλα τρία τραγούδια, τα "Έφυγες Λοιπόν", "Τώρα Πες Μου Τι Θες" και "Έτσι Είναι Η Αγάπη", όλα σε στίχους Δημήτρη Ιατρόπουλου, τα οποία, επίσης, ενορχήστρωσε ο Νίκος Λαβράνος, καθώς και όλα τα τραγούδια του δίσκου. Πρόκειται για τρία τραγούδια που είχαν κάποια επιτυχία με πιο γνωστό το "Έφυγες Λοιπόν".
Χρειάστηκε να περάσουν 3 χρόνια για να συνεργαστούν και πάλι, αυτή τη φορά σε μια ιδιαίτερη δουλειά που ετοίμαζε ο Γιάννης Πουλόπουλος. Ο μεγάλος ερμηνευτής θυμήθηκε την εποχή, αλλά και τα τραγούδια των μπουάτ, και γενικά τα όμορφα τραγούδια που είχαν συνθέσει την δεκαετία του '60, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Λάκης Παππάς, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, καθώς και ο Γιάννης Σπανός. Αφού επέλεξε 16 από αυτά, αποφάσισε να τα ερμηνεύσει και εκείνος, δίνοντάς τους νέα πνοή. Για να γίνει η ιδέα του Πουλόπουλου πραγματικότητα, χρειαζόταν κάποιος να ενορχηστρώσει αυτά τα τραγούδια με τον δικό του, ξεχωριστό τρόπο, και αυτός έμελλε να ήταν ο Γιάννης Σπανός, ο οποίος μάλιστα συμμετείχε στην όλη δουλειά φιλικά. Έτσι, σπουδαία νεοκυματικά τραγούδια του, όπως τα "Άσπρα Καράβια", "Κι Αν Σ' Αγαπώ Δεν Σ' Ορίζω", "Θυμήσου Τον Σεπτέμβρη", "Μια Αγάπη Για Το Καλοκαίρι" και "Μια Φορά Θυμάμαι", που έδωσε και τον τίτλο στον δίσκο, απέκτησαν μία ακόμα, ξεχωριστή και ανεπανάληπτη ερμηνεία από την έμπειρη πλέον φωνή του Γιάννη Πουλόπουλου.
Στα 19 χρόνια που συνεργάζονταν οι δύο καλλιτέχνες, από το 1966 μέχρι το 1985, δεν είχαν κάνει ποτέ έναν ολοκληρωμένο δίσκο μαζί. Έτσι, λοιπόν, το 1985, αποφάσισαν να κάνουν έναν σε στίχους του Θάνου και της Ρόνης Σοφού. Αυτός ο δίσκος ήταν οι "Χάρτινες Καρδιές", που αποτελούνταν από 12 πολύ όμορφα τραγούδια, από τα οποία, το "Στοίχημα", το "Πάρε Με Μαζί" και το ομώνυμο, έγιναν τεράστιες επιτυχίες και οδήγησαν τον δίσκο να ξεπεράσει κατά πολύ τις 50.000 πωλήσεις και να γίνει χρυσός. Ο δίσκος έχει ιστορική σημασία για τον Γιάννη Σπανό, γιατί είναι ο πρώτος του ολοκληρωμένος δίσκος με έναν μεγάλο ερμηνευτή και, μάλιστα, πρόκειται για τον πρώτο του χρυσό. Εν τέλει, αποδείχτηκε να είναι και ο μοναδικός ολοκληρωμένος του με τον Πουλόπουλο, με τον οποίο συνεργάστηκε και πάλι το 1992, όταν ο δεύτερος είχε ενταχθεί στο δυναμικό της ΠΟΛΥΓΚΡΑΜ.
Αποτέλεσμα της συνεργασίας τους ήταν δύο όμορφα τραγούδια, το "Πεθαίνω" και το "Να 'Σαι Καλά", και τα δύο σε στίχους Τάκη Καρνάτσου, που συμπεριλήφθηκαν στον προσωπικό δίσκο του Πουλόπουλο με τίτλο "Φεγγάρι Άλλου Ουρανού", που αποδείχτηκε και ο τελευταίος του στην ΠΟΛΥΓΚΡΑΜ. Τα τραγούδια δεν είχαν ιδιαίτερη απήχηση, όμως για ακόμα μια φορά δείχνουν πόσο καλή χημεία είχαν οι δυο τους ακόμα και μετά από τόσα χρόνια συνεργασίας.
Το 1997, ο Πουλόπουλος επιστρέφει μετά από πενταετή αποχή στην δισκογραφία και εντάσσεται μετά από 22 ολόκληρα χρόνια στο δυναμικό της ΛΥΡΑ, όντας πλέον ένας ζωντανός θρύλος του ελληνικού πενταγράμμου. Ένα χρόνο μετά, το 1998, κάνει ορισμένες εξαιρετικά επιτυχημένες εμφανίσεις στον Διογένη στην Αθήνα και στην Πύλη Αξιού στην Θεσσαλονίκη. Στο πρόγραμμά του, συμπεριλαμβάνει επιτυχίες από ολόκληρη την δισκογραφική του πορεία, συν ένα πασίγνωστο τραγούδι του Γιάννη Σπανού, ερμηνευμένο σε πρώτη εκτέλεση από τον Γιάννη Φέρτη και την Αφροδίτη Μάνου, το "Σαν Με Κοιτάς", μαζί με την Μαντώ. Ο Γιάννης Σπανός τον συνοδεύει με το πιάνο του σε αυτές τις εμφανίσεις, από τις οποίες μία στην Πύλη Αξιού ηχογραφείται και κυκλοφορεί με τον τίτλο "Ζωντανή Επαφή". Αυτό το άλμπουμ έχει ιστορική σημασία για τον Πουλόπουλο, γιατί πρόκειται για την πρώτη και μοναδική ζωντανή του εμφάνιση που δισκογραφήθηκε. Οι εμφανίσεις αυτές του Γιάννη Πουλόπουλου στην Πύλη Αξιού έμελλαν να είναι και οι τελευταίες του μεγάλου ερμηνευτή, τουλάχιστον στην Ελλάδα, και στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία.
Το 1999, ο Γιάννης Πουλόπουλος κυκλοφορεί έναν ακόμα προσωπικό δίσκο, με τίτλο "Στα Όνειρα Μου Περπατώ". Την μουσική των τραγουδιών του υπογράφουν νέοι και άσημοι συνθέτες, με εξαίρεση τον Γιάννη Σπανό, που συνθέτει το "Τίποτα" και το "Χαρτί Και Το Μολύβι", σε στίχους Αναστασίας Θωμαϊδου και ενορχήστρωση Χάρη Ανδρεάδη. Το δεύτερο από τα δύο τραγούδια γίνεται μία από τις επιτυχίες του δίσκου και, μάλιστα, αποκτά μετά από λίγο καιρό και βίντεο κλιπ, όμως υστερεί σε ένα πράγμα: την διαχρονικότητα που είχαν τα πρώτα τραγούδια της συνεργασίας τους. Αυτά τα δύο τραγούδια έμελλαν να είναι και τα τελευταία του Σπανού με τον Πουλόπουλο, καθώς ο δεύτερος, μετά την κυκλοφορία αυτού του δίσκου, αποσύρθηκε αθόρυβα από τα μουσικά δρώμενα, χωρίς να δισκογραφήσει ξανά.
Συμπερασματικά, η συνεργασία του Γιάννη Πουλόπουλου με τον Γιάννη Σπανό διήρκεσε 33 ολόκληρα χρόνια, από το 1966 έως το 1999, και, ουσιαστικά, καλύπτει όλη την δισκογραφική πορεία του μεγάλου ερμηνευτή. Πρόκειται για μια συνεργασία που άφησε πίσω της διαχρονικές επιτυχίες και μεγάλες στιγμές μουσικά για τον Σπανό και ερμηνευτικά για τον Πουλόπουλο. Ο Γιάννης Πουλόπουλος ερμήνευσε συνολικά 41 τραγούδια σε μουσική Γιάννη Σπανού, τα οποία αναγράφονται στην παρακάτω λίστα:
LYRA
01. Δεν Σου Γύρεψα Μαχαίρι (1966) Άκου Δασκαλόπουλου
02. Κι Αν Περπατώ (1966) Άκου Δασκαλόπουλου
03. Μια Φορά Μονάχα Φτάνει (1966) Κώστα Κινδύνη (με την Ελένη Κλάδη)
04. Στη Φρεαττύδα Και Στα Σεπόλια (1966) Άκου Δασκαλόπουλου (με την Ελένη Κλάδη)
05. Το Άδειο Σπίτι (1966) Άκου Δασκαλόπουλου
06. Ποιος Μου Πήρε Τη Χαρά (1966) Άκου Δασκαλόπουλου (με την Ελένη Κλάδη)
07. Παιδί Μου Ώρα Σου Καλή (1967) Γεωργίου Βιζυηνού
08. Ήρθες Εψές (1967) Σωτήρη Σκίπη
09. Μόνο (1968) Κώστα Καρυωτάκη
10. Το Τραγούδι Της Ταβέρνας (1968) Αργύρη Εφταλιώτη
MINOS
11. Τα Μάτια Σου Τα Μελαγχολικά (1977) Λευτέρη Παπαδόπουλου
12. Σε Θέλω (1977) Λευτέρη Παπαδόπουλου
13. Με Την Ντάμα Με Τον Ρήγα (1977) Λευτέρη Παπαδόπουλου
14. Όλα Τα Μάτια (1977) Λευτέρη Παπαδόπουλου
15. Πρώτος Έκανα Το Βήμα (1978) Βαρβάρας Τσιμπούλη
16. Πάντα Ήθελες Να Φύγεις (1978) Βαρβάρας Τσιμπούλη
17. Έφυγες Λοιπόν (1979) Δημήτρη Ιατρόπουλου
18. Τώρα Πες Μου Τι Θες (1979) Δημήτρη Ιατρόπουλου
19. Έτσι Είναι Η Αγάπη (1979) Δημήτρη Ιατρόπουλου
20. Μια Αγάπη Για Το Καλοκαίρι (1982) Γιώργου Παπαστεφάνου
21. Κι Αν Σ' Αγαπώ Δεν Σ' Ορίζω (1982) Γιώργου Παπαστεφάνου (με την Πένυ Ξενάκη)
22. Μια Φορά Θυμάμαι (1982) Γιώργου Παπαστεφάνου
23. Άσπρα Καράβια (1982) Γιώργου Παπαστεφάνου (με την Πένυ Ξενάκη)
24. Θυμήσου Τον Σεπτέμβρη (1982) Γιώργου Παπαστεφάνου
25. Το Στοίχημα (1985) Ρόνης Σοφού
26. Χάρτινες Καρδιές (1985) Θάνου Σοφού
27. Πάρε Με Μαζί (1985) Θάνου Σοφού
28. Ο Ταχυδρόμος (1985) Ρόνης Σοφού
29. Δυο Μέτρα Χιόνι (1985) Ρόνης Σοφού
30. Ο Θωμάς (1985) Θάνου Σοφού
31. Φοβάμαι (1985) Θάνου Σοφού
32. Βάρκα Του Καημού (1985) Ρόνης Σοφού
33. Αυτό Το Λένε Χωρισμό (1985) Ρόνης Σοφού
34. Χάρε Φονιά (1985) Θάνου Σοφού
35. Καρδιά Μου (1985) Θάνου Σοφού
36. Που Πας (1985) Ρόνης Σοφού
POLYGRAM
37. Πεθαίνω (1992) Τάκη Καρνάτσου
38. Να 'Σαι Καλά (1992) Τάκη Καρνάτσου
LYRA
39. Σαν Με Κοιτάς (1998) Αλέξη Αλεξόπουλου (με την Μαντώ)
40. Το Χαρτί Και Το Μολύβι (1999) Αναστασίας Θωμαϊδου
41. Τίποτα (1999) Αναστασίας Θωμαϊδου
---- Απαγορεύεται η αναδημοσίευση υλικού από το ιστολόγιο----
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου